Actieve schuifradio

Hoewel de passieve ontvanger nog steeds gretig aftrek vindt, vond ik het toch tijd worden om ook een actieve ontvanger in het ‘assortiment’ op te nemen. Inmiddels heb ik de eerste prototypes gebouwd en deze doen het uitstekend. In vergelijking met de passieve ontvanger is de ontvangst veel beter en heb je geen aarde en antenne meer nodig.

Het ontwerp is een vrijwel 1-op-1 kopie van de datasheet van het bekende IC TA7642. Alleen de hoofdtelefoon is wat anders aangesloten en in plaats van capacitieve afstemming wordt gebruik gemaakt van dezelfde inductieve afstemming die al jaren wordt gebruikt bij mijn passieve ontvanger. Doordat de ferrietstaaf lekker lang is (10 cm) kan de spoel worden gewikkeld met gewoon montagedraad en is het aantal windingen beperkt.

De bouwer kan zelf kiezen of hij gaat solderen of dat hij gebruik gaat maken van de ‘verbeterde spijkermethode’.

Ik heb gekozen voor condensatoren van verschillende afmetingen om zo de kans op fouten te verkleinen. De twee luidsprekers van de hoofdtelefoon staan parallel.

Nieuw:

Een andere bekende methode is die met punaises of koperen spijkertjes. Ook hiervoor kan je bij mij terecht. Je krijgt dan een basisplankje zonder de gaatjes voor de busjes. Omdat er geen busjes en klompspijkertjes in het pakket zitten, is het wat goedkoper. Je moet wel zelf zorgen voor de punaises of de koperen spijkertjes. Ik heb ook nog geen bouwbeschrijving die toegespitst is op de punaise methode

Downloads

  actieve_schuifradio_bouwbeschrijving (636,7 KiB, 3.507 hits)

  actieve_schuifradio_bouwschema (820,4 KiB, 2.418 hits)

  actieve_schuifradio_schema (30,1 KiB, 2.435 hits)

Samenvatting

Verbindingen Verbeterde spijkermethode OF solderen
Principe Rechtuit-ontvanger
Kosten (excl. verzendkosten) zie bestelpagina
Antenne Ferrietstaaf 100 x 10 mm
Bouwbeschrijving Meegeleverd
Spoel Lucht met verschuifbare ferrietkern
Bouwtijd 2 uur
Zelf zorgen voor Batterij AAA
Oor- of hoofdtelefoon